Çukurova Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Leman Kalay’ın “Yeterince iyi mi?” adlı seramik sergisi İzmir’de açıldı.
İzmir’in Konak İlçesinde Kemeraltı’nda Eskiiz Sanat Galerisi’nde 25 Ocak 2025 tarihine kadar açık kalacak olan seramik sergisi ile ilgili bilgi veren Doç. Leman Kalay, serginin, estetik dünyasında dayatılan kusursuzluk ideallerine karşı eleştirel bir duruş sergileyerek, kusurluluğun estetik ve anlatısal bir değer olarak yeniden değerlendirilmesine odaklandığını söyledi.
Doç. Kalay, “Japonya’nın Wabi-Sabi felsefesi ve Kintsugi tekniğinden ilham alan sergi, kırık ve onarılmış seramiklerin taşıdığı anlamı görünür kılarak, bireysel kusurların kabullenilmesi için bir metafor sunmaktadır. Kintsugi, bir objenin geçmişini onurlandırırken, kırıklarını altınla doldurarak ona yeni bir yaşam katmanı ekler. Bu yaklaşım, sergide yer alan eserlerde somut bir şekilde izlenebilmektedir. Buna karşılık, Kore’nin Goryeo Dönemi’nde görülen mükemmeliyetçilik anlayışı, en ufak kusurları bile reddetmesiyle bu felsefeye zıt bir bakış açısını temsil etmektedir” ifadesini kullandı.
Kalay şunları kaydetti:
“Sergi, güzellik algısını yeniden tanımlayarak kırılganlıkların ve yaraların aslında birer anlam katmanı sunduğunu hatırlatmaktadır. Altınla vurgulanan çatlaklar, sadece estetik bir detay değil, aynı zamanda nesnelerin hikâyelerine açılan birer pencere niteliğindedir. İzleyiciye, kusursuzluk arayışının ötesinde, bir objenin ya da bireyin taşıdığı hikâyenin gerçek değeri sorgulatılmaktadır. "Yeterince İyi mi?" sergisi, bireysel ve toplumsal kusurların estetik bir perspektifle kabulünü teşvik ederken, izleyiciyi estetik normlarını yeniden düşünmeye ve kendi hikâyelerine altın dokunuşlarla bakmaya davet etmektedir.”
Leman Kalay kimdir?
1981 yılında İzmir'de doğan sanatçı, sanatsal yolculuğuna gelenek ve moderniteyi harmanlama tutkusu ile başlamıştır. 2006 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Geleneksel Türk El Sanatları Bölümü’nden bölüm birincisi ve fakülte ikincisi olarak mezun olmuş, kültürel mirasın derinliklerine kök salan yeteneği ile dikkat çekmiştir. Yüksek lisansını aynı üniversitenin Seramik ve Cam Bölümü'nde, 2010 yılında "Seramik Yüzeylerde Kullanılan Baskı Teknikleri" başlıklı teziyle tamamlamış ve seramik yüzeylerde yenilikçi ifade biçimlerine odaklanmıştır.
2010 yılında Hacettepe Üniversitesi’nde Sanatta Yeterlilik Eğitimine başlayan sanatçı, 2013 yılında "Seramik Sanatında Minimalist Düzenlemeler" adlı teziyle akademik ve sanatsal bir dönüm noktasına ulaşmıştır. 2013-2020 yılları arasında Güney Kore’de, Kyung Hee Üniversitesi’nde öğretim üyesi olarak görev yapmış, burada geleneksel ve çağdaş seramik anlayışlarının estetik kesişimlerini keşfetmiştir. Halen Çukurova Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü’nde öğretim üyesi olarak çalışmalarını sürdürmekte ve sanatıyla geçmişi gelecekle buluşturan bir köprü inşa etmeye devam etmektedir.